Nieuwsbrief van februari 2022

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Queretaro, 1 februari 2022

Beste,

Claudia is een buurvrouw van onze wijk. Ze woont dicht bij het parkje dat we zo’n 25 jaar geleden hebben aangelegd en gaat er elke morgen wandelen met haar hondje, net zoals vele anderen. Ze doen meestal in een groepje vele rondjes en praten gezellig bij… dikwijls zonder mondmasker. Ze is een beetje goedgelovig, want ze beweerde steevast in de herfst van 2020 dat haar familie reeds gevaccineerd was tegen coronavirus (terwijl het allereerste vaccin hier in Mexico op 24 december werd toegediend aan medisch personeel). Ze heeft twee zoontjes die nu 9 en 12 jaar oud zijn. Beiden hebben nu al bijna twee jaar geen stap in de school gezet en volgen klassen via zoom. Thuis hebben ze heel weinig steun… Sinds augustus vorig jaar zijn basisscholen weer open, maar er is geen enkele verplichting voor ouders of leerkrachten zodat een ontzettend groot percentage gewoon thuis blijft. Miljoenen kinderen en jongeren -praktisch alle universitairen- studeren thuis. Dikwijls valt dat terug op een paar televisieprogramma’s voor het officieel onderwijs. De meeste kinderen die wel over de schooldrempel treden gaan slechts om de twee dagen. Gisteren begon een van de grootste technische universiteiten (IPN) voor het eerst met klassen op de campussen, de allergrootste nationale universiteit (UNAM) is nog steeds aan het denken om te heropenen. Omicron heeft niet geholpen natuurlijk, en er is een forse terugval van de opkomst van leerlingen en studenten sinds begin januari in heel het land. Enkele deelstaten lieten de kerstvakantie duren tot 24 januari.

Onze buurvrouw Claudia en duizenden andere ouders zullen je natuurlijk vertellen dat ze hun kinderen thuishouden om hen te beschermen tegen besmettingen, maar het is juist in de kerstvakantie dat heel haar familie besmet geraakte. Net zoals heel het groepje die gaan wandelen in ons buurtparkje. Hier is er weinig of geen discussie over de vaccins, en de overgrote meerderheid van de bevolking volgt de sanitaire regels die ons helpen mekaar te beschermen tegen besmetting, zelfs zonder strenge controle, maar het recht op degelijk onderwijs lijdt meer dan ooit. Een hele generatie kleine kinderen, vooral kleuters, lopen een enorme leerachterstand op die later moeilijk kan ingehaald worden. Het gaat niet alleen om lezen en rekenen, maar ook om samenleven en samenwerken.

Wij geven de moed niet op, en organiseren opnieuw een lentecursus van 17 tot 21 maart, een van de jaarlijkse driedaagse internaatcursussen, voor het eerst in twee jaar. Vorige lente was dit natuurlijk niet mogelijk. We stelden de promotie deze keer een beetje uit, om niet samen te lopen met de piek van besmettingen, maar sinds gisteren sturen we duizenden uitnodigingen naar leerkrachten en vormingswerk(st)ers in heel het land. We hopen toch weer een vijftigtal mensen bijeen te krijgen met ‘spelen voor de vrede’. Zoals voorheen hebben we een dag op voorhand cirkeldansen (waar we in november vorig jaar 19 inschrijvingen voor kregen) en nadien verschillende gelijktijdige werkwinkels, tijdens het verlengde weekend (maandag 21 maart is een feestdag in Mexico).

Ondertussen gaan onze filmsessies goed door. Sinds half januari hebben we regelmatig sessies voor het tweede onderwerp (geweldloze conflictoplossing) van onze deelname in een Diploma: Voorkomen van Geweld. Een eerste dag filmden we met een dertigtal leerkrachten kleuter en lager onderwijs in een school die El Girasol (de zonnebloem) heet. Goed voor zes uur voorbeelden. Vorige week woensdag werkten we met personeel van Puerta Abierta, de organisatie die heel het Diploma uitwerkt met onze steun. Morgen en volgende week woensdag hebben we nog sessies van telkens vijf uur. Zo hebben we beelden van alle groepsactiviteiten. Nadien werken we vele uren voor camera om alle teksten in te spreken die bij het filmmateriaal horen. Daarnaast wordt ook al het schriftelijk materiaal klaargemaakt om een pakket te hebben voor wie on line de hele cursus wil volgen.

Volgende maand komt ook onze derde bijdrage aan bod: een moduul over geweldloze communicatie. Samen met het eerste pakket (spelen voor de vrede) dat we in december afwerkten en een reeks materialen rond dansen (met onze medewerkster Kitzia, die sinds meer dan tien jaar bijdraagt in de internaatcursussen), rond theater en een uitgebreide werking rond creativiteit (je mag zeggen ‘kunst voor de vrede’) wordt het een hele opleiding voor mensen die met kinderen werken.

De groep Puerta Abierta werkt heel het jaar samen met meerdere scholen in Queretaro, waar ‘middelaars’ in paren enkele uren werken met klasgroepen. Wij begonnen zo’n zes jaar geleden mee te werken voor de opleiding voor die ‘middelaars’, verschillende groepen in ‘gewone’ cursussen, vóór de pandemie, en de laatste twee generaties werd dat werken via Zoom.

We hebben verder uiterst weinig cursuswerk, één of twee dingen per maand. Binnen een paar weken twee dagen voor een twintigtal leerkrachten in Monterrey, voor een sociaal project van een groot internationaal metaalbedrijf die hele scholen steunt in Argentinië (waar ik begin 2020 nog net kon meewerken) en een soort ‘afterschool’ opzet in Veracruz (waar ik drie jaar geleden het eerste contact had) en ook in het noorden. Af en toe een schoolbezoek hier in Queretaro om met leerkrachten te werken, of ook met een groepje kinderen van het zesde leerjaar.

Beetje bij beetje blijven we ook ons schriftelijk materiaal uitbreiden. Onze ‘infoteca’ heeft nu meer dan 2100 samenwerkingsspelen, ondergebracht in 40 groepen en daarnaast verzamelen we een heel uitgebreide reeks teksten en steunmaterialen. Deze lente lanceren we ook eindelijk de nieuwe reeks handboeken voor verschillende leeftijden. Telkens goed voor zo’n 120 bladzijden met ‘spelen voor de vrede’ voor kleuters, lagere school (twee graden), lager middelbaar en hoger middelbaar. We hebben sinds jaren de ruggengraat voor elk materiaal, ooit begonnen in een grote Montessorischool in Leon, maar het werd sindsdien nooit volledig uitgewerkt en verspreid. Nu wordt alles voorbereid om digitaal aan te bieden aan de leerkrachten in onze cursussen. Dat alles is alleen maar mogelijk dankzij jullie ontzettende steun en bemoediging, waarvoor hartelijk dank.

Frans Limpens

EDHUCA MEXICO n.g.o. van FRANS LIMPENS
Thuisadres:
Plaza de San Zeferino 234
Col Plazas del Sol
Segunda Section
76099 QRO Queretaro
MEXICO
Tel / Fax : 00 52 442 / 22 33 514
franslimpens@yahoo.com.au

http://edhucamexico.blogspot.com

Steun aan het project zonder fiscaal attest op rekeningnummer:
BE03 0010 7721 2884 op naam van Frans Limpens p.a. Goudbloemstraat 53,9300 Aalst

Steun met fiscaal attest vanaf 40 € op jaarbasis op rekeningnummer:
BE84 4358 0341 0159 van VIA DON BOSCO André Rappegaarde 8, 1200 St-Lambrechts-Woluwe
met vermelding: B 459 Edhuca Mexico; Attest